Sabtu, 17 Januari 2009

Bahasa Dolu2..

ini kisah saya.kisah bahasa budak kampong.
aku teringat zaman kocik2 dulu.suka sgt praktis base n9+melaka


dak ina ...oooo dak ina
-dak tu singkatan budak.kata nama untuk sesapa la

ala..ekau poi la kodai tu dongan dak zura.zura,kau keri dak siti tu ha.
-poi tu maksud pergi.senang eja kan?
-keri tu pinjaman dari perkataan carry tapi disebut dengan gaya yang tersendiri.

eee..si puad keman ni..setan boto r...
-keman;kata nama penyedap untuk orang yang kita bengang dgn dia.saja2 gurau pon bleh gak

soba yo lah den dongan kau ni ha
- soba;sabar.dekat2 je kan?


umang ai...cantik bobonar ah..
-diucapkan bila rasa kagum yang meluap


yo yo jo ekau ni an..
;ye ye aje..ala macam bahasa korang le.yo yo o ke,ape2 aje..

** aaa.ni bonus utk kamu2..

nenek aku plak kalau marah kat kami2..
-ee..dak siti ni..hawau betul le...
- ee kau ni zura..lahabau betul le.blabla..potpetpotpet...

ada paham? ok..mari kita buat karangan untuk hri yg indah ini

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::


pado suatu haghi yg sunyi,sepasang lakibini poi ko kodai menaiki basika.mereko adolah Dak Atan dan Dak cj7.Somosti eh Dak Atan yang keri dak cj.
tetibo,mulut dak atan bobunyi..pheewit..umang ai..cantik bobona awek tu.sambil momandang pado sorang awek yang tongah tunggu teksi@ bas.
dak cj7 agak bongang..".lahabau kau ni tan..kato cj sambil menoleh pado gadis tosobot.."la..dak vida keman ghupo2 eh...takdolah lawa mano.yoyo jo dak atan ni..hawau yo ghupo eh.."kato cj dalam ati untuk mengsoba an dighi sondighi dalam ati.yolah,bimbang di coraikan oleh atan..

ok ok.karangan ini hanyalah imaginasi penulis sambil mengunyah ap ap ap..apollo..

19 potpet:

F A R Y N berkata...

sib baik nenek ko tak sumpah ko jadi lelabi..
hahahaa

o-y-e-t-t berkata...

humanggg ai...dah macam ghoman boruk plak dah nih...heheheh

eliza berkata...

tiga watak dalam cerita ni betul2 x bleh dipisahkan..ado jo kek mano-mano yo.. hehe

ab geldofg berkata...

o patut pun..................

cj7 berkata...

paryn;aku tak sumpah dia,dah kira ok ye

oyett;macam kona yo dak oyyet ni..ni yang beghak bau potai an??

eliza;alamak,watak bini pertama ado kek umah

cj7 berkata...

abegel;ape tu??misteri sungguh komen kamu

jiwa kaco berkata...

Cj ~ ini lah buet den sayang kat ekau.. bilo si vida madu ekau tu buet hal kat den ..ekau selalu ajo ket sebolah den...

bilo ekau sonang meh kita ke kodai kupi

cj7 berkata...

atan;itulah kegunaan bini mudo.biasolah vida tongah menghayati menopous beliau.hahaha
bilo agak eh nak ko kodai kupi tu

jiwa kaco berkata...

ari tu den poie shah alam..lalu pucong
telupo la pulak ekau kat pucong sanun
tak tau pulak hp ekau apo ko nombornyo..
den buet buet lupo la kunon nyo..
bilo ekau pree ?

The Spiral Eyes berkata...

gunalah bahasa buku

jiwa kaco berkata...

cj ..ade org marah ket den

cj7 berkata...

dak atan ..shhhhhh..off record..

pasa;no komen

atan;sapo maghah kek kau jang oi??

vidadarisakura berkata...

cis!!!
lahabau mu minah pucong..
kimbet2..
haha

cj7 berkata...

hahahha..vida..kau cakap negeri 9 campur ganu ek?hahah

vidadarisakura berkata...

kawe jugok pande kecek kelate..
kawe gocoh mu..nak?
haha

tEddY bLuEbeRRy gUrL berkata...

hahaha..
sronok nye org malaysia celup2 neh..
vida si salantan (sabaH+KELANtan)
cj7 si sembilaka (n9+melaka)..
hahaha..
ponin den..

Monkey D Luffy berkata...

hahaha... kasihan vida

vidadarisakura berkata...

kesian napa..besukur tahu...haha

cj7 berkata...

vida,kau nak gocoh aku kerana atan semata mata..kan???

tedy;salantan i stuju.sembilaka tu kureng

ambuk;konpius..

vida;syukran syukran..

© TURUNAIK - Template by Blogger Sablonlari - Header image by Deviantart